maanantai 6. marraskuuta 2023

Viikonlopun minireissu

Olipas ihana viikonloppu Helsingissä! Olimme varanneet hotellin kahdeksi yöksi jo useampi viikko sitten, sillä meillä oli liput eräälle keikalle perjantaille. Meillä oli myös jo viime jouluna lahjaksi saatu hotellilahjakortti käyttämättä, joten oli jo aikakin käyttää se, kun olisi mennyt jo pian vanhaksi. En tykkää yhden yön reissuista, sillä ne ovat lähinnä yhtä pakkaamista, joten olimme saman tien koko viikonlopun. Sama juttu muuten, etten esimerkiksi lennä Jenkkeihin viikoksi, vaan siellä on oltava vähintään kaksi viikkoa. Tämän takia emme myöskään tee mitään viikonloppureissuja lentäen. Kahden yön kotimaan hotellivisiitillä ehtii vähän rentoutuakin, eikä tarvitse olla heti pakkaamassa. Siinä missä tykkään matkailusta, en todellakaan tykkää pakkaamisesta, puhumattakaan siitä tavaran edes takaisin roudaamisesta. Onneksi Helsinki on lähellä, joten sinne matkaaminen ei vaadi suurta ponnistelua.

Perjantaina saavuimme Helsinkiin puolen päivän maissa, ja iloksemme saimme heti hotellihuoneen, vieläpä ihan loistavalta paikalta katunäkymällä. Valitsen aina hotelliksi tutun ja turvallisen Scandic Marskin, sillä sijainti on loistava ja aamupala hotellissa on ihan omassa luokassaan!

Hotelliin kirjautumisen jälkeen kävimme heti juomassa take away kahvit läheisessä Vanhassa kirkkopuistossa, jossa oli ilokseni vielä upeaa ruskaa jäljellä. Suurin osa lehdistä oli tosin jo tippunut maahan. Puisto on ihanan tunnelmallinen ja minusta näistä kuvistakin tuli ihania. Kahvittelun jälkeen käveltiin kaupungilla siellä täällä. Kävin vähän ostoksilla, sillä olin katsonut etukäteen yhtä palmikkoneuletta, jonka ostinkin.

Illalla käytiin drinkeillä hotellin aulabaarissa, josta suunnattiin On the Rocksiin keikalle. Baarissa moni oli pukeutunut halloween teeman mukaan. Itse luulin muuten, että halloween oli tämä nimenomainen pyhäinpäivän viikonloppu, mutta se taisikin olla jo edellinen? Itse pukeuduin baarin teeman mukaan rokkimaisempiin vaatteisiin, mitä omasta vaatekaapista löytyy, eli aiemmin blogissakin nähtyyn paljettihameeseen ja bändipaitaan.

Lauantaina nukuimme hitusen pidempään edellisen illan mentyä vähän myöhempään. Nautimme aamiaista pitkän kaavan kautta, luksusta muuten, kun aamupala on viikonloppuna kahteentoista asti. Meillä oli lauantaille tehtynä vähän muita suunnitelmia, mutta sadesää siirsi ne toiseen kertaan. Onneksi aina on suunnitelma b, joten huono sää ei haitannut tippaakaan.

Hypättiin ratikkaan ja ajeltiin Triplaan, sillä mies oli bongannut sieltä autonäyttelyn. Raitiovaunulla maisema-ajelu on muuten ihan loistavaa ajanvietettä sadepäivään, vaikkei olisi sen suurempaa päämäärääkään. Triplassa kävin nyt ensimmäistä kertaa ja olihan se ihan valtava. Samalla hankin muutamat joulujutut, kun sieltä löytyy Søstrene Grene

Illalla sateen vähän rauhoituttua kävelin pitkin keskustaa ihaillen moneen paikkaan laitettuja jouluvaloja. Pimeä marraskuu ei tunnu yhtään ankealta kaikkien kausivalojen loistaessa. Legendaarinen Stockmannin jouluikkuna myös näki tänä päivänä päivänvalon, joten sitä oli tietysti käytävä katsomassa muutaman muun kanssa.

Sunnuntaina aamiaisen jälkeen kirjauduttiin hotellista ulos, mutta jätettiin matkalaukku piccolon hoiviin. Meillä oli nimittäin kotiin lähtö vasta alkuillasta, joten oli vielä koko päivä aikaa kaupungilla. Sunnuntaille onneksi sattui hyvä sää ja aurinkokin pilkahteli välillä esiin. Päivä pyhitettiin kaupunkikävelylle, joka on ihan lempipuuhaani, minkä ehkä jo tiesittekin. Kierrettiin Punavuoren kautta Eiraan arkkitehtuuria ihaillen.

Ihana Helsinki ja taas kerran tuli todistettua, ettei tarvitse edes lähteä kauas kotoa päästäkseen lomamoodiin. Kotiin tullessa illansuussa purin heti matkalaukun, sillä minä en ole niitä, joilla seisoo laukku puoliksi purettuna vielä viikon päästä. Sovittiin miehen kanssa, että tehdään seuraavaksi vastaava reissu Tallinnaan.