lauantai 4. helmikuuta 2023

Neulottua - talven viimeiset pipot


Laskin että syyskuun puolesta välistä, tammikuun puoleen väliin, neuloin kymmenen pipoa. Ihan hyvä saavutus sanoisin! Tämän talven pipokiintiö on siis totaalisen täynnä, eikä inspiraatiotaakan enää pipojen tekoon ole kyllä jäljellä, vaikka talvea kyllä on. Saatan neuloa nimenomaan jotain tiettyä kyllästymiseen asti, kunnes en useampaan kuukauteen halua ajatellakaan kyseisten tekoa. Esimerkiksi loppukesästä neuloin putkeen kaksi villapaitaa, kunnes en halunnut kuullakaan villapaidoista. Nyt villapaita on tosin taas kuukausien tauon jälkeen puikoilla. Neuloosi ei ole todellakaan minnekään kadonnut, mutta nyt olen pipokauden jälkeen siirtynyt esimerkiksi käsineisiin ja balaclavoihin. Pipoista vielä pakko mainita, että vaikka kymmenen pipoa omaan käyttöön voisi kuulostaa hurjalle määrälle, niin käytän niistä kaikkia! On niin kiva saada vaihtelua asuihin niinkin yksinkertaisella jutulla, kuin hatun väriä vaihtamalla. Toisaalta aiempina vuosina tekemiäni pipoja on siirtynyt kiitettävästi uusille omistajille, kun olen antanut niitä kavereille, joten olen surutta tehnyt uusia.


Ohje on tuttu I´m so mohair -pipo, jolla olen neulonut kuvissa näkyvän koralliin taittavan pinkin sekä tummanharmaan version. Vaaleampi harmaa sen sijaan on neulottu ohjeen päivitetyllä sisarversiolla,  Another mohair beaniella. Molemmat ohjeet on tosiaan Henna Ketonen luonut. Itse tykkään tehdä pipot sekoittaen ohutta merinoa tai alpakkaa ja sen kanssa mohairia, enkä neuloa ohjeen mukaan neljällä säkeellä mohairia. Mikäli siellä ruudun takaa on pipon neulominen vielä mielessä, niin alla muutamat lankavinkit. Tästä aiemmasta postauksestani löytyy muuten lisää lankavinkkejä. 


Korallinpinkki - Austermann Kid Silk 38 persikka (1 kerä) +
Teetee Helmi 0426 vaalenapunainen (varattava 2 kerää)


Tummanharmaa - Sandnes Garn Tynn Silk Mohair 6707 teräksenharmaa (1 kerä) 
Sandnes Garn Sunday 6707 teräksenharaa (1 kerä)


VaalenharmaaAustermann Kid Silk 18 vaalea harmaa (1kerä) + 
Teetee Helmi 0003 vaalenharmaa (varattava 2 kerää) 

2 kommenttia:

  1. Tulee todella harvoin kommentoitua, vaikka seurailen sun upeita kuvia niin instassa, kuin täällä bloginkin puolella! Upeaa kun teet sisältöä :) Mä kysyisin, millä aloitussilmukkamäärällä olet tehnyt pipot? Mä olen tehnyt Hennan suosittelemalla silmukkamäärällä, mutta esim. tuplalangalla (sunday) ja pipoista on tullut ihanan paksuja, mutta kevättä kohden saattavat olla liian lämpimiä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja kiva kun nyt kommentoit! <3

      Olen tehnyt täysin ohjeen mukaan, eli 96 silmukalla, mutta neulottuna kahdella säkeellä (eli mohairilla + ohut alpakka/merino). Mun ratkaisu kevät-talveen on balaclava, ei ole niin kuuma kuin pipo, mutta suojaa sopivasti. Tosin ymmärrän hyvin etteivät kaikki kypärämyssyistä tykkää :D

      Kivaa alkanutta viikkoa! :)

      Poista