torstai 16. toukokuuta 2019

Ensimmäiset Italiasta

Moikka, linjoilla taas! Italiasta palattu myöhään sunnuntai yönä, jonka jälkeen alkoi heti arki työn ja muiden rutiinieni merkeissä, joten läppärini ääreen ennätin vasta nyt torstaina. Matka oli aivan ihana, postikorttimaisten maisemien sekä muutaman kommellusenkin myötä jää varmasti mieleen. Olimme Italiassa kahdeksan yötä, reilussa viikossa ennättikin nähdä todella paljon. Teen luultavasti jokaisesta kaupungista omat postauksensa, mutta tässä jo esimakua reissusta puhelimen kameran läpi.

Ensimmäinen kohteemme oli Bologna, jonne saavuimme lauantai-iltana. Sunnuntaina sää ei suosinut, kun vettä satoi lähes koko päivän kaatamalla. Onneksi ehdimme aamupäivällä kierrellä pilvisessä, mutta vielä poutaisessa kaupungissa. Italiassa nuo sateet eivät ole mitään pieniä määrältään, emme kuitenkaan antaneet sen liikaa menoa häiritä.

Kaatosateen jälkeen sää onneksi parani ja viikon oli oikein kivat kelit, muutamaa sadekuuroa lukuunottamatta. Maanantaina saimme vielä nauttia aurinkoisesta Bolognasta, kunnes siirryimme junalla kohti läheistä Modenaa. Pari päivää riitti oikein hyvin Bolognan pääpiirteittäin tutkimiseen. Oikeastaan oli onni, että Milano vaihtui Bolognaan viime hetkillä ennen lähtöä, sillä en tiedä olisiko sinne tullut muuten lähdettyä, sillä kaupungista en ollut aiemmin kuullutkaan.

Juna-asemalla muuten koimme pientä paniikkia, kun junan lähtöraide vaihtui viime hetkellä toiseen, ja saimme kiirehtiä rappusia ylös ja alas painavien matkalaukkujen kanssa viime minuuteilla tungoksessa. Onneksi joku mies nappasi matkalaukkuni kantoon kyselemättä rappusissa, italialaiset ovat aina auttamassa! Ehdimme kuin ehdimmekin junaan, tosin hikikarpalot otsalla, heh.

Matka Bolognasta Modenaan junalla kesti vain puolisen tuntia, joten sinne voisi heittää vaikka päiväreissun Bolognassa lomaillessa. Modena on supersymppis pikkukaupunki, joka ihastutti heti. Jotenkin leppoisa tunnelma, siisti, ei ruuhkaa kaduilla ja sopivasti palveluita.

Modenassa vietimme kolme yötä, ja teimme sieltä käsin myös reissun Maranelloon, jossa kävimme lähinnä Ferrari-museossa. Modenaan haluan ehdottomasti joskus uudelleen, vaikken uskoa että kokonaista viikkoa kerrallaan siellä jaksaisi viettää, mutta muutama päivä on mainio aika.

Modenassa vietetyn kolmen yön jälkeen oli aika siirtyä junalla Roomaan. Olimme ostaneet liput jo kotoa käsin ja tällä kertaa pääsimme matkaan ilman kommelluksia. Ajoimme ensin takaisin Bolognaan, josta hyppäsimme Rooman junaan. Matka kesti parisen tuntia ja oli kiva katsella Italian vihreitä maisemia. Roomaan saavuimme torstaina jo puolen päivän maissa ja olimme siellä sunnuntai-iltaan asti.

Roomassa kävelimme, kävelimme ja kävelimme. Kaupunki olikin juuri siitä mainio, että kaikkiin tunnetuimpiin nähtävyyksiin pääsee jalan ja osa tulikin ihan sattumalta vastaan. Kaupungissa oli aivan hurja määrä porukkaa, vaikkei toukokuun alku ole edes se kovin matkustusaika. Suosittelenkin menemään Roomaan juuri tähän aikaan vuodesta, kun ei ole vielä helteiset kelit, sillä ihmispaljoudessa keskikesän helteissä voisi olla melko hikiset oltavat. Rooma oli kuulunut pitkää haavelistalleni, joten mahtavaa että senkin kohteen voi nyt raksia yli listalta.