keskiviikko 7. helmikuuta 2018

Pakkaskeleillä








takki - H&M (samantyylinen)
huivi - Becksöndergaard (tämä)
pipo - H&M
nahkarukkaset - Lindex
laukku - Chloé
kengät - Dr. Martens (nämä)
aurinkolasit - Ray-Ban (nämä)

Olen nauttinut niin hurjasti tästä kunnon talvesta! Kevät tulee kyllä aikanaan, mutta otetaan nyt vielä kuukauden-pari ilo irti lumesta (mikäli se maassa pysyy). Vaikka myönnän, että yksi aamu töihin kävellessä, kun satoi lunta suoraan kasvoille sekä tuuli samaan aikaan jäätävästi, kirosin koko homman. Mutta toisaalta, eihän se ole kuin pukeutumiskysymys. Monesti kuulee valitusta, kuinka kylmillä keleillä tai lumisateessa on vaikea näyttää tyylikkäältä. Minusta taas tyylikäs pukeutuminen on sitä, että varustautuu sään mukaan. En pompi kymmenen asteen pakkasissa takki auki edes täällä blogissa kuvien takia. Tässäpä aito pakkaskelin asu sunnuntailta, kun oli mitä parhain ulkoilusää - luminen maisema, sopiva pakkanen ja auringonpaiste.

Joululahjaksi saamani teddytakki on ollut loistava, se on sitä paitsi niin iso, että alle mahtuisi vaikka kolme kerrosta vaatetta. Eikun muhkea villahuivi kaulaan ja pipo päähän, niin tarkenee viimassa meren äärellä. Viime talvena hankkimani nahkarukkaset ovat nekin olleet oikea talven pelastus, nyt kun ei ohuilla nahkasormikkailla pärjää, ovat nämä sekä söpöt että oikeasti lämpimät. Lumikinoksissa olen mennyt nyt pelkästään maihareilla ja sirot nilkkurit odottelevat toisenlaisia kelejä. Dr. Martenseihin minulla on muuten viha-rakkaussuhde. Toisaalta tykkään kenkien ronskista ilmeestä ja käytännöllisyydestä, alle kun mahtuvat villasukat ja kengillä pysyy pystyssä. Mutta omaa lyhyttä varttani kenkien varren mitta ei ainakaan imartele, ja niiden jalkaan laittaminen on myös kiireessä vähän rasittavaa. Lisäksi ostin kengät aikoinaan yhden koon normaaliani suurempana, ja syksyllä kun kaivoin kengät esiin, ne tuntuivat ja näyttivät minusta ihan jättimäisiltä. Toisaalta olen kuullut ja lukenut monesti, että Martenseista suositellaan ottamaan suoraan kokoa isompi. Löytyykö teiltä näitä klassikkomaihareita?

Linkit mainoslinkkejä.

maanantai 5. helmikuuta 2018

Aina Aikataulussa







Kello & rannekoru saatu blogin kautta.

Palaan vielä hetkeksi parin viikon takaiseen Berliinin matkaan näiden meidän hotellihuoneessa otettujen kuvien myötä. Näkymää ikkunasta oli kiva katsella aamulla, kun kaupunki alkoi samaan aikaan heräillä uuteen päivään. Sain muuten matkan myötä vain pahemman reissukuumeen aikaan, ja pikku hiljaa kevään matkasuunnitelmat alkavatkin selvitä, kunhan lomani ajankohta varmistuu. Yhdistetty kaupunki- ja rantaloma olisi haaveissa taas toukokuulle, mutta palataan siihen myöhemmin.

En ole sellainen lomailija, joka osaa unohtaa täysin ajankulun matkalla ja kulkee ilman kelloa. Päinvastoin, rannekello on kädessä aina jo ihan asustemielessäkin, ja haluan kyllä pysyä tietyssä aikataulussa myös lomaillessa, koska haluan saada mahdollisimman paljon aikaan. Täytyy myös tottakai pitää kiinni lentoajoista ja hotellin luovutuksesta, eli ilman kelloa en vain pärjää. Haluan muuten olla matkalle lähtiessä hyvissä ajoin lentokentällä, koska mieluummin odotan lentoa ihan rauhassa kuin saavun paikalle kiireessä.

Sainkin sopivasti  juuri ennen Berliiniin lähtöä Cluselta uuden kellon sekä siihen sopivan rannekorun. Siro La Vedette -kello oli  matkalla mainio, sillä se on pienen kokonsa ansiosta uskomattoman kevyt ranteessa, mutta näyttö on todella selkeä. Hopea värinä miellyttää tällä hetkellä kultaa enemmän. Kapea hopeanvärinen teräshihna ja valkoinen kellotaulu ovat raikas yhdistelmä, varsinkin nyt kevättä kohti mennessä. Myös matkan jälkeen kello on ollut kovassa käytössä töissä. Clusen kellot kun sopivat kaikkeen ja kaikkialle, tällainen siro rannekello menisi mainiosti myös juhlassa.

Hiljattain Cluselle on tosiaan rantautunut myös ihastuttava Idylle -rannekorumallisto. Törmäsin koruihin jo aiemmin Clusen Instagramissa ja ihastuin niihin samantien. Yksinkertaiset korut ovat juuri minun tyylisiäni. Siroissa koruissa on niin muotoilu kuin materiaalit kohdallaan, ne ovat nimittäin niin kiillotettua hopeaa sekä aidolla kullalla tai ruusukullalla päällystettyä metallia. Itse valitsin korumallistosta Hexagon rannekkeen, jonka juju on marmorinien kivi. Tykkään muutenkin yhdistellä kelloja ja kapeita rannekoruja, joten tämä setti on täydellisesti toimiva yhdessä. Koruja voisi myös yhdistää useamman samaan aikaan.

sunnuntai 4. helmikuuta 2018

Luminen Helmikuu







pipo - Samuji
tekoturkki - Tiger of Sweden (tämä)
rukkaset - Lindex
maiharit - Dr. Martens (nämä)
laukku - Chloé

Helmikuu on jo hyvää vauhtia käynnissä, mutta itse ennätin toivottamaan mukavaa alkanutta kuukautta vasta nyt. Tammikuu oli varmasti yksi blogihistoriani nihkeimmistä kuukausista, ja kuten olen kertonut, se ei kuulu lemppareihini muutenkaan. Berliinin matka oli siis täysin oikeaan aikaan. Mutta helmikuu tuntuu jo paljon toiveikkaammalta, päivä on selvästi pidentynyt ja saatiinpa tännekin oikein kunnon lumikerros aiemmin pois sulaneiden tilalle. Huomaan ajatusmaailmani muuttuneen, koska nuorempana ja vielä ihan muutama vuosi sitten, en tykännyt talvesta laisinkaan. Nykyään olen ihan superfiiliksissä lumesta, mitä enemmän sen parempi, haha. Tosin voisi olla eri ääni kellossa, jos en asuisi kerrostalossa (lumityöt) tai ajaisin autolla (putsaaminen ja parkkipaikka). Mutta näin keskustassa asuessa rakastan lunta. Joka paikassa on niin kaunista nyt. Ei haittaa edes kova lumipyry juuri sillä hetkellä kun kuvaat blogiin, päinvastoin lumisadehan tuo vain talvista tunnelmaan. Vaikka hetken jo olin täysin kypsä talvivaatteisiinkin, niin nyt olen jotenkin innostunut niistäkin uudelleen. Niin helppoa, kuin heittää vain päälle tekoturkin, maiharit ja pipon. Toisaalta veikkaan, että se kun töissä saa käyttää jo kevätvaatteita, silkkipaitoja ja kukkamekkoja, helpottaa kesävaatekaipuuta.

Olen myös yrittänyt järjestää kaikkea pientä kivaa piristävää tähän arjen keskelle, ettei elämä menisi vain siihen, että käyt töissä ja tulet ruokakaupan kautta kotiin. Ne pienet piristeet voivat olla esimerkiksi tortilla- ja leffailta arkena, kahvittelut ystävän kanssa kahvilassa, jossa on pitänyt käydä jo monta kuukautta, vaatekaupoilla keväisten vaatteiden sovittelu, Helsinkiin syömään meno (oikeasti ihan vain Pizzeria Via Tribunalin takia), Tallinnan päiväreissu, uusi vohvelirauta (sain Saksasta inspiksen vohveleihin) tai ilta vähän hienommassa ravintolassa työporukalla. Helmikuusta tulee varmasti hyvä!

Linkit mainoslinkkejä.

maanantai 29. tammikuuta 2018

Ajatuksia Berliinistä


Berliini on todellakin suurkaupunki ja joka paikkaan on matkaa. Haluan ulkomailla kävellä mahdollisimman paljon, sillä niin näkee parhaiten, mutta Berliinissä on pakko välillä liikkua julkisilla, sillä välimatkat ovat tosiaan pitkät.

Taksilla ajaminen on halvempaa kuin Suomessa, koska mittari raksuttaa vain auton liikkuessa. Eli vaikka ruuhkissa saa välillä odotella kauankin, ei se onneksi näy hinnassa.  Kannattaa ottaa ruuhkat huomioon, varsinkin lentokentälle suunnatessa. Taksin löysimme aina helposti kun tarvetta oli, eli niitä kaupungissa riittää.


Saksalaiset ovat mitä mukavinta kansaa. Taksikuski esitteli ajaessaan innoissaan nähtävyyksiä. Ravintoloissa ja kaupoissa saimme aina ystävällistä palvelua ja kaikki asiat hoituivat englanniksi.

Kaupungissa on erityylisiä alueita ja siellä yhdistyvät sujuvasti vanha ja uusi. Graffiteja oli ihan hurjan paljon. Pistin myös merkille ihmisten pukeutumisen muuttuneen alueen mukaan. Pääasiassa vaatetus oli melko rentoa ja vähän renttumaista hyvällä maulla. 

Hyvän hotellin saa suhteellisen edulliseti. Me olimme Mitte-alueella luonnontieteellistä museota vastapäätä. Emme useinkaan valitse hotellin aamupalaa, vain tykkäämme vaihdella kahviloita. Hotellimme lähellä olikin useampi kiva aamupalapaikka, joka tarjoili tuoreita leivonnaisia.


Berliinissä on monta museota, joihin meilläkin oli tarkoitus mennä. Lopulta ennätimme vain Topographie des Terrorsiin. Maanantaisin museot ovat kiinni.

Ravintolat olivat halpoja, esimerkiksi pizza ravintolassa maksoi kuusi euroa. Emmekä kertaakaan saaneet pahaa ruokaa, vaikka valitsimme ravintolat hetken mielijohteesta ja välillä Yelp-sovellusta käyttäen (siitä on muuten ollut paljon apua ulkomailla matkustaessa).

Kauppoja riittää jokaiseen makuun. Itselläni oli listalla - Uniqlo, Urban Outfitters, AllSaints, Topshop, Bershka ja Pull & Bear. Alet olivat vielä täydessä vauhdissa ja porukkaa liikkeellä sen mukaan. Tajontaa oli niin paljon, että oli vaikea löytää mitään. Muutaman eri ostoskadun lisäksi kaupungista löytyy myös ostoskeskuksia, me piipahdimme Alexassa sekä pariin kertaan  Mall of Berlinissä, jossa suosittelen varsinkin ihanaa vohvelikahvilaa Wonder Waffelia (varaudu jonottamaan).


Erilaisia luomumarketteja ja kasviskahviloita näkyi paljon.

Nähtävyyksiä löytyy jonkun verran ja meillä ne tulivat vastaan sattumalta kävellessä. Tunnetuimmat nähtävyydet taitavat olla Brandenburgin portti ja Berliinin muuri. Itse ihastuin kuitenkin eniten Berliner Dom kirkkoon.

Tammikuun sää on todella vaihteleva ja suosittelen varautumaan kaikkeen. Muutaman kerran satoi vettä, välillä kadut olivat ihan kuivat mutta tuuli ihan jäätävän kylmä, toisinaan aurinko pilkahti ja saatiinpa lumikuurokin.


Berliini on kaupunki, jossa voisi viettää pidemmänkin ajan. Koska nähtävää ja tehtävää on niin paljon, ei muutama päivä todellakaan riitä. Vaikka olimme jatkuvasti liikkeellä aamusta myöhäiseen iltaan, emme kaikkea ennalta suunniteltua ehtineet tehdä. Vertailun vuoksi sanoisin, että itse tykkäsin kuitenkin kaupunkina enemmän pienemmästä Düsseldorfista, jossa kävimme vuosi sitten, kompaktin kokonsa vuoksi. Mutta veikkaan, että toisella kerralla Berliinissä saisi vielä enemmän irti.

lauantai 27. tammikuuta 2018

Ihana Laventeli


tekoturkki - villakangastakki - mekko - pusero - kynsilakka Essie - nilkkurit - huivi - neule

Tämän kauden väri on ehdottomasti laventeli, tuttavallisemmin vaaleanlila. Violetti on ollut lempivärini lapsesta asti, vaikkei sitä ole päälläni vuosikausiin nähty, vasta kun viime syksynä pastellitakin muodossa. Lila palaa aika ajoin vaatekaappiini, tosin viime kausi taisi olla siinä yläasteella ja ammattikoulun alussa. Omistin niin lilat trumpettihousut, hameen (ja niitä pidettiin myös yhdessä, apua), toppeja ja vakosamettisen bleiserin, jonka kanssa käytin tismalleen saman väristä luomiväriä. Tästä tulikin mieleeni, kuinka vanha olenkaan, kun kaikki muotijutut palaavat jo toiselle kierrokselle, haha.  

Nyt ajattelen lähinnä kauhulla ja huvittuneena noita settejä vuosien takaa, mutta sen sijaan laventeli värinä on taas yllättävän mielenkiintoinen. Takki minulta tosiaan löytyykin, ai että se tulee olemaan ihana myös keväämmällä esimerkiksi pitsipuseroon yhdistettynä. Ennen takkia tosin hankin kaappiin jo laventelipohjaisen kukkamekon, mutta ilmojen tuolloin viiletessä se ei ehtinyt saada kuin yhden käyttökerran, kesää odotellessa. Keräsin kollaasiin inspiraatioksi kaikkea violetin sävyssä Booztin kattavasta valikoimasta. Jos väri tuntuu liialta vaatteiden muodossa, voi aina aloittaa kynsilakasta tai vaikka huivista. Mutta veikkaanpa, että laventelia tullaan näkemään paljon kevään aikana!


Linkit mainoslinkkejä.